synas i google

Synas på Google

Varje dag görs det 40-45 miljoner sökningar per dag i Sverige. Med så många sökningar som görs så är det viktigt att synas. Man kommer inte högst upp på Googles söklista om man inte har kämpat för det, mycket jobb ligger bakom att synas på sökmotorn. Med tanke på hur många sidor som finns på Google så är det relevant att det inte är en slump att man hamnar högst upp i listan. Rangordningen görs enligt en algoritm, för att hamna högt upp kan man genomföra ändringar i de faktorer som algoritmerna tar hänsyn till.

Tips för att optimera i koden

Google tar inte endast hänsyn till texterna på webbplatsen. Det är även viktigt hur man skapar sin kod och vad som står där. För det första kan titel-taggen användas för att skapa en unik sidtitel. Titeltaggen är synlig när man går in på en webbplats: det är titeln som står i fliken som man har uppe på webbläsaren. Titeln ska beskriva vad det är för ämne på sidan som man är inne på.

Förutom titeltaggen är det viktigt att använda taggen ”description”. Den ger alla sökmotorer en beskrivning över vad sidan handlar om. Skriv en kort sammanfattning som väcker användarens intresse om taggen kommer upp som ett utdrag i ett sökresultat.

Optimera texterna

Google tar stor hänsyn till vad det är som står på sidan. Tänk på att texterna ska vara kvalitativa och unika. Det går inte att kopiera innehåll och klistra in på en massa sidor. Däremot så värdesätts rubriker högre än brödtexten, lägg alltså fokus på hur dessa formuleras och vilka ord som används.

De viktigaste sökorden kan med fördel placeras så tidigt i texten som möjligt. Sökordet behöver däremot inte användas överdrivet många gånger. Det räcker med 3-4 gånger. Det är också en möjlighet att ha sökordet sist, möjligtvis tar Google även hänsyn till det.